piątek, 22 stycznia 2010

korki i jazda "na suwak"

Ileż to razy zdarza nam się stać w korkach spowodowanych robotami drogowymi i zwężeniem drogi do np jednego pasa... Aby ułatwić rozładowanie tych trudności na drogach została "ustanowiona" specjalna tablica informacyjna pokazująca kierowcom jazdę na tzw zakładkę.



Założenie jest jak najbardziej prawidłowe, natomiast znak jest beznadziejnie głupi. Sugeruje on mianowicie, że poruszający się ślepym pasem powinni śmiało jechać do jego końca a tam z zatrzymania wciskać się na ten przejezdny. Ponieważ na codzień używam radia CB, ileż to razy już słyszałem takich zawodników, którzy powołując się na "suwak" usprawiedliwiali takie zachowanie. Stoją na pasie tuż przed jego końcem i czekają aż ktoś ich wpuści, co oczywiście powoduje zatrzymanie pojazdu który wpuszcza oraz całego sznura za nim.

Prawidłowy "suwak" w moim odczuciu powinien być wykonany dużo wcześniej. Na autostradach i drogach szybkiego ruchu w Polsce informacja o zwężeniu jest z reguły podawana 800m przed przeszkodą i to właśnie ten odcinek powinien być wykorzystany do zjechania na przejezdny pas ruchu. Jeśli większość będzie się do tego stosować, w tzw. "zwężkę" kolumna pojazdów będzie wjeżdżać z prędkością zbliżoną do limitu ze znaku ustawionego przy przeszkodzie. natomiast jazda do końca pasa zamykanego i zatrzymanie zawsze skutkuje korkiem...

Dlatego też jestem całym sercem za tymi kierowcami ciężarówek, którzy blokują wcześniej kończący się pas i zmuszają tym wszystkich za nimi do zajęcia przejezdnego pasa wcześniej. W ten sposób upłynniają ruch. Aż przykro słuchać tych wszystkich obelg rzucanych na nich w eterze przez domorosłych "Szumacherów" którzy powołując się na "suwak" chcieli by dojechać aż do samego końca pasa przed przeszkodą, i tam z zatrzymania przejeżdżać na ten drożny.

Jeśli tylko wiemy, że w krótkim okresie czasu jesteśmy zmuszeni przez roboty drogowe, wypadek, układ jezdni i pasów do ich zmiany, zróbmy to wcześniej, trudno nie wyprzedzimy "malucha" już teraz, ale oszczędzimy wiele czasu jeśli zator się nie utworzy...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz